Wie zijn wij

  • Achtergrond dessert

Valderrama in vogelvlucht

Eigenaar Valderrama José Valderrama

José Ignacio Valderrama en Fred ten Kroode

Valderrama-importeur Fred ten Kroode kocht in 2002 een appartement in Marbella, hij wilde met zijn Jennifer daar gaan genieten van zijn pas verworven vrije tijd. Maar er zijn niet zo veel dingen die zo snel vervelen als verplicht genieten. Na 36 jaar hard werken bij Van Berkel’s Patent, lange tijd als hoofdagent, was het heel zegenend om eens even helemaal niks te doen, maar daarna begon het commerciële bloed weer te kriebelen.

Was het toeval dat hij in november 2002 via een Nederlandse makelaar in Marbella in contact kwam met José Valderrama? De aimabele Spanjaard nodigde hem in elk geval uit om mee te gaan naar Montilla, vlakbij Cordoba, waar hij een van zijn twee olijfoliefabrieken heeft.

Daar maakte Ten Kroode kennis met een hele nieuwe aanpak van olijfolie produceren. Valderrama perste de olijven niet, hij centrifugeerde ze. Fred vloog terug naar Nederland met een ‘See-Buy-Fly’ tas vol proefflesjes olijfolie van Valderrama. Daarmee ging hij langs bij voormalige topklanten uit zijn Berkel periode. Die reageerden best positief, maar kregen hem toch niet meteen op de barricade.

Cuisine Culinaire Amsterdam en Pascal Jalhaij

Ten Kroode was toen al jaren lid van Cuisine Culinaire Amsterdam, een kookclub voor mannen. Hij ging als vertegenwoordiger van zijn kookavond ook maandelijks naar de chefsavond. Op zo’n bijeenkomst gingen de heren aan de slag met het menu van de komende maand en meestal nodigde het bestuur van de CCA bekende chefs uit. Zo kookte Ten Kroode onder leiding van Robert Kranenborg, Lucas Rive, Henk Savelberg  en Pascal Jalhaij menig menu door.

Hij kwam na zijn bezoek aan Valderrama op het idee om Pascal Jalhaij van restaurant Vermeer te bellen. Dat was toen, in 2002, de enige kok in de Michelingids, onder de 30 jaar, met twee Michelin sterren. Hij vroeg hem of hij misschien een blend van de vier Valderama variëteiten kon samenstellen. De jonge chef kwam tijdens het voorproeven behoorlijk onder de indruk. Ten Kroode liet meteen een paar echte flessen uit Spanje overkomen: Arbequina, Hojiblanca, Picudo en Ocal, en bracht ze naar de keukens van Vermeer.

Het lot was hem gunstig gezind, want Ferrán Adria, in 2002 de beroemdste kok van de wereld met zijn restaurant El Bulli, zou de week daarna een Master Class geven in de Olafskapel van het Barbizon Palace Hotel in Amsterdam, waar Vermeer onderdeel van is. Jalhaij stond erop dat Adria tijdens zijn Master Class met de Valderama olijfolies ging koken. Ten Kroode dacht: ‘Waar ben ik in hemelsnaam tegenaan gelopen?’

Pascal Jalhaij kookt met de variëteiten van Valderrama Olijfolie
Fred ten Kroode met een fles van Valderrama Olijfolie

Master Class Ferrán Adria en Robert Kranenborg

Uiteraard nodigde Jalhaij Ten Kroode ook uit om de masterclass van Ferran Adria bij te wonen. Die  wist zich op een handige manier naast Robert Kranenburg te manoeuvreren. Tijdens de show stootte hij Kranenborg aan, (hij kende hem al wel van de kookclub CCA) en zei : ‘De olijfolie waar Ferrán zo enthousiast over praat, dat is mijn olijfolie.’ De grote Amsterdamse chef antwoordde: ‘Kom morgen even langs en vergeet die olie niet mee te nemen.’

De volgende dag bleek ook hij heel enthousiast en zag de Vossius Olijfolie onder het private label van Robert Kranenborg het levenslicht.

Ben te Voortwis van De Lindenhoff, Adrian Zarzo en Cees Helder

In die tijd kocht Ten Kroode af en toe wat flessen Pouilly Fumé bij De Lindenhoff in Baambrugge. Zodoende kende hij eigenaar Ben te Voortwis al een tijdje. Hij liet hem uiteraard ook zijn olijfolies proeven. Die was verbaasd over de kwaliteit. Te Voortwis was goed bevriend met Alain Caron, toen chef-kok van restaurant Tante Koosje in Loenen aan de Vecht. De kleine Fransman zei: ‘Ben, dit is heel bijzonder, hier moet je direct mee beginnen.’

Te Voortwis nodigde Ten Kroode daarna uit om mee te gaan naar de Horecabeurs van vakblad Saisonnier in Zuid Laren, om daar de Valderrama olijfolie aan alle bezoekers van zijn stand te laten proeven. Op die beurs kwam hij in contact met Adrian Zarzo, die toen stage liep bij het befaamde drie sterren restaurant Parkheuvel van Cees Helder in Rotterdam. Zarzo vroeg of hij een setje testflesjes mee mocht nemen om ze aan zijn baas te laten proeven. Zarzo:  ‘Als u volgende week mijnheer Helder belt, zorg ik dat hij u te woord staat.’ Ten Kroode was perplex, maar belde wel en Helder nodigde hem uit om in Parkheuvel een echte proeverij voor zijn witte en zwarte brigade te houden.

Om een lang verhaal kort te maken: Cees Helder is de grootste ambassadeur van Valderrama in Nederland geworden. Aan elke fles Valderrama hangt een boekje met kookadviezen van de Rotterdamse chef kok, die als eerste in Nederland drie Michelin sterren op zijn koksbuis mocht naaien.

Cees Helder op bezoek bij Valderrama in Spanje

Innovatie award voor de variëteiten van Valderrama Olijfolie

De Nationale Food Week in de Jaarbeurs te Utrecht

Valderrama is op deze beurs uitgeroepen tot winnaar van de Innovation Award 2003 (zie afbeelding). Op de Nationale Food Week presenteerde Ten Kroode ‘zijn’ Valderama officieel  De beursorganisatie had al lucht gekregen van het zeer innovatieve karakter van de Valderama olijfolie en vroeg Ten Kroode mee te doen aan de Innovation Award van dat jaar. Had hij wat te verliezen? Nee, helemaal niets, hij had nog geen fles verkocht. Maar opnieuw was het lot hem gunstig gezind: Valderrama kwam op zondag 23 maart 2003 als winnaar uit de bus. Vanaf dat moment stonden de journalisten in de rij om het sensationele verhaal van het nieuwe productieproces aan hun kijkers en lezers door te geven.

Kookboek Cees Helder

Eind 2003 werd Ten Kroode gebeld door de journalist en publicist Jan Lagrouw. Of Valderrama wilde meewerken aan het nieuw uit te brengen kookboek van Cees Helder? Hij hoefde niet lang na te denken en even later vloog hij met Helder, Lagrouw en Cees Hageman, de fotograaf, naar Madrid waar José Valderrama hen als een fantastisch gastheer verwelkomde. Na afloop van deze reis kregen alle deelnemers een Valderrama cadeaudoos met vier flesjes van 250ml. als incentive aangeboden. Dat mocht toen nog mee in het vliegtuig.

Tijdens de terugvlucht kwam die cadeaudoos volop aan de orde. Ten Kroode stelde Helder voor, bij elk gerecht waar olijfolie in voorkwam, een van de vier soorten van Valderrama, te gebruiken. Op die manier kon je geen gerechten uit Helder’s nieuwe kookboek bereiden zonder gebruik te maken van deze cadeaudoos.

Er zijn uiteindelijk tien pagina’s tekst met schitterende foto’s over het unieke productieproces van Valderrama in het boek opgenomen. Alle gerechten die olijfolie nodig hadden, kregen een van de vier variëteit toebedeeld. Helder bepaalde welke variëteit het beste in de receptuur paste. Ten Kroode liet een prachtige cadeaudoos maken, waar zowel het kookboek als de Valderama olijfolies in pasten. Op die manier zijn er 2200 combinaties verkocht en kreeg het ambassadeurschap van Helder steeds meer profiel.

Grand Cru van Valderrama

Grand Cru

In 2006 startte Valderrama met de Grand Cru olijfolie. Een blend van de soorten Arbequina, Hojiblanca, Picudo en…Ocal olijfolie. Samengesteld door een team van Madrileense topchefs. Ocal is zonder twijfel de meest neutrale en zachte olijfolie die je kunt proeven, maar ze is ook een fantastische en bovenal natuurlijke smaakversterker. Door de toevoeging van Ocal aan deze blend wordt het  unieke ‘Grand Cru’ effect gecreëerd .

ReceptenvanTopchefs

In augustus 2008 zijn Koppert Cress in Monster en Valderrama olijfolie gestart met de serie ReceptenvanTopchefs. RVTC is inmiddels uitgegroeid tot een fenomeen, een anker in de Nederlandse Gastronomie. Op dit moment kun je maar liefst 92 Michelin Chefs en/of Meesterkoks op deze site aan het werk zien. Iedere chef bereidt drie van zijn mooiste gerechten. Het aantal kijkers is niet meer te tellen. Een groot deel van de bezoekers bereikt RVTC via het eigen You Tube kanaal. Daarnaast heeft RVTC ook een legioen aan volgers op Twitter, Instagram, Linkedin en natuurlijk Facebook. De recepturen van RVTC zijn bijzonder gebruiksvriendelijk. Dat komt met name door het effect van ‘Wat je ziet op je IPad’, lees je in de receptuur en ‘Wat je leest in de receptuur, zie je op je Ipad.’

Robert Kranenborg en Luc Kusters koken met de olijfolie van Valderrama
Jonnie en Therese Boer

Jonnie Boer brengt in 2012 de Arbequina van Valderrama onder zijn Private Label

Tijdens de uitvoering van de eerste Chef’s Revolution, georganiseerd door Jonnie & Thérèse Boer van Restaurant De Librije*** in Zwolle, dat was op 8 juni 2012, is het private label van de Valderrama Arbequina olijfolie onder de eigen naam van Jonnie Boer geïntroduceerd. Hiermede bevestigde Valderrama opnieuw de olijfolie van de Topkoks te zijn. De ‘Jonnie Boer’ flessen zijn, naast een aantal bekende foodspeciaalzaken, eveneens bij alle vestigingen van De Bijenkorf te verkrijgen.   En………uiteraard  ook in de webshop van Valderrama.

Smoked Arbequina & The Oriental Collection

Met de introductie van de Smoked Arbequina in 2012 laat Valderrama maar weer eens zien een actief en innovatief merk te zijn. Inmiddels is de ‘Smoked’ niet meer weeg te denken uit de keukens van de meeste restaurants en brasserieën in Nederland en België. De basis van het succes is de puurheid. Valderrama gebruikt géén chemische aroma’s of essences.

Het succes van de ‘Smoked’ opende de ogen van de Valderrama directie. Met nieuwe innovaties kan het bedrijf zich een Premium Brand Imago verwerven. Het resultaat is de Oriental Collection die in 2017 op de markt is gebracht. Olijfolies in zes verschillende Aziatische smaakcombinaties, met veel gevoel  samengesteld door de bekende Madrileense Chef Chicote. En opnieuw, we zeggen het met nadruk, zonder enig gebruik van essences of chemische toevoegingen.

Witte en Zwarte Truffel Olijfolie

De laatste innovatie van Valderrama dateert  van januari 2018. Een echte truffelolie zonder chemische aroma’s en/of essences. Absoluut uniek!  Volgens de inkopers van de bekende Horeca groothandels is Valderrama op dit moment zonder concurrentie dé Premium Brand van de Vaderlandse gastronomie. De droom van Valderrama is uitgekomen.  Zie de laboratorium rapporten.

Zwarte en Witte Truffelolie van Valderrama in flessen van 100ml

Tenslotte

Bij Valderrama zitten ze inmiddels niet stil. Er staat ons opnieuw aan een sensationele ontwikkeling te wachten die we in 2021 bekend zullen maken. Dus nog even afwachten.