Valderrama Benelux heeft nieuwe eigenaar
Op 1 januari 2024 is Fred ten Kroode terug getreden als eigenaar van Valderrama Benelux. Zijn opvolger Jarko Barten zal het merk verder uitbouwen via zijn bedrijf BCBG Products B.V.
Jarko is tevens eigenaar van BertensMedia B.V., uitgever van onder andere HorecaMagazine (www.horecamagazine.nl) en BCBG Magazine (www.bcbgmagazine.nl) dé glossy voor het topsegment in van de Horeca. Hij is opgeleid tot kok en werkte onder andere bij restaurant Parkheuvel in Rotterdam. “Ik weet dus hoe belangrijk goede basis-ingrediënten zijn voor de professionele kok in de fine dining.” Jarko zal ook www.receptenvantopchefs.nl nieuw leven inblazen.
“Als jonge kok mocht ik in 2004 bij Parkheuvel, onder begeleiding van Cees Helder, met de olijfolie van Valderrama aan de slag”, blikt Jarko terug. “Ik was direct fan. Ook nadat ik de horeca had verlaten bleef ik thuis met de oliën van dit merk werken. Ik nam Valderrama mee naar alle plekken in de wereld waar ik woonde of ik liet het opsturen. Toen de kans zich voordeed om onderdeel van de geschiedenis van Valderrama te worden, heb ik deze direct gegrepen. De komende tijd werken we aan het verder vergroten van de naamsbekendheid door zoveel mogelijk horecaprofessionals kennis te laten maken met de unieke Valderrama-smaken.”
Samenwerking Cees Helder
Fred: “Leuk feit is dat Jarko voor Cees Helder werkte toen deze topchef zijn tweede kookboek lanceerde met daarin tien pagina’s gewijd aan de olijfolie van Valderrama. Ik ontwikkelde een cadeaudoos met Cees’ boek en vier olijfolies die nodig waren om een deel van zijn verfijnde gerechten te kunnen maken. We verkochten er maar liefst tweeduizend van.”
Historie Valderrama Benelux
Valderrama maakte een mooie ontwikkeling door in Nederland. In maart 2003 presenteerde Fred de Valderrama Grand Cru Olijfolie tijdens de Nationale Food Week in de Utrechtse Jaarbeurs. “In een vlaag van overmoedigheid gaf ik me op voor de Innovation Award. De eigenaar van Valderrama, José Valderrama, kwam voor deze speciale gelegenheid persoonlijk naar Utrecht. En tot ieders verbazing wonnen we de award! De jury noemde onze olie spectaculair, zacht en mooi. De Arbequina, met als hoofdtoon groene appeltjes, en de Hojiblanca, met een toon van rucola vielen enorm in de smaak.” Dit was het begin van het succes van Valderrama in Nederland. Een flinke reeks topchefs, zoals: Cees Helder (***), Robert Kranenborg (**), Jonnie Boer (***), Soenil Bahadoer (**), Erik van Loo (**) en Adrian Zarzo (*) wierp zich spontaan op als ambassadeur van deze hoogwaardige olijfolie.
Recepten van Topchefs
In 2007 lanceert Fred in samenwerking met Koppert Cress de eerste digitale receptensite www.receptenvantopchefs.nl “Op het hoogtepunt bezoeken maandelijks maar liefst 60 duizend gastronomische bezoekers onze website waarop bijna honderd Michelinsterrenchefs hun mooiste gerechten bereiden.” Fred en zijn vrouw Jennifer waren de afgelopen 20 jaar een vaste waarde tijdens alle beurzen en culinaire evenementen. Fred: “Wij danken iedereen, die ons en Valderrama de afgelopen 20 jaar hun support en vertrouwen hebben geschonken. En wensen Jarko Barten veel succes.”